Blog naukowy. Zdobądź wiedzę z języków obcych, jazdy na łyżwach...

ZAPAMIĘTYWANIE TEKŚTU

Osoby badane: Ogółem 36 osób, w tym 19 kobiet i 17 mężczyzn – wiek od 18 do 62 lat: 21 osób w wieku 18-25 lat, w tym 8 po szkole średniej i 13 studentów szkół wyższych: 8 osób w wieku 26-35 lat, w tym 3 po szkole podstawowej, 2 po szkole średniej i 3 po studiach wyższych oraz 7 osób w wieku 36-67 lat, w tym 2 po szkole podstawowej, 2 po szkole średniej i 3 po studiach wyższych.

Przebieg badania: Eksperymentator sprowadzał rozmowę z osobami badanymi na temat książek. W trakcie rozmowy (z 20 osobami przeprowadzono rozmowę w Zakładzie Psychologii, z 12 – w domach wczasowych, z 4 – w czasie podróży pociągiem) informował o świeżo wydanym zbiorze nowel, z których wiele jest bardzo ciekawych. Dla ułatwienia nawiązania kontaktu z rozmówcami, którzy nie wiedzieli, że są osobami badanymi, sam czytał pierwszą z tych nowel (Ostatni liść, zbiór pod tym samym tytułem) w przeróbce dokonanej w celu ułatwienia podziału całości na względnie równoważne ilościowo grupy treściowe. (Różnice łatwo stwierdzić przez porównanie z oryginałem). Po przeczytaniu noweli eksperymentator celowo przeznaczał 3 minuty czasu na charakterystykę ogólną pozostałych nowel zbioru i sposobu pisania autora, a następnie zwracał się do słuchających osób z takimi słowami: „Mam do was dużą prośbę. Ponieważ pracuję nad pamięcią i interesuje mnie sposób, w jaki zapamiętuje się materiał literacki, chcę was teraz prosić o napisanie lub opowiedzenie wszystkiego, co zapamiętaliście z czytanej nowelki, i to nawet z najdrobniejszymi szczegółami, tak jak pamiętacie”. W tej naturalnej sytuacji recepcji utworu literackiego nie było żadnego specjalnego nastawienia na zapamiętanie nowelki.

Jeżeli tekst nie jest duży, jeżeli liczba średnio długich zdań, z których się składa, waha się w granicach 20-30, rozbicie go na pojedyncze zdania i badanie – różnymi sposobami – które z nich i jak zostały zapamiętane, może się okazać (ale nie musi) precyzyjniejsze i poprawniejsze od badania operującego pojęciem porcji treściowej. Przy obszerniejszym materiale, zarówno obrazowym (film), jak i słownym (tekst), postępowanie pierwsze uważam za metodologicznie mniej operatywne.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.